Perstekst actiecomité “Red Ter Borre”.
Het actiecomité “red ter Borre “ blijft ijveren voor het behoud van de Strombeekse
assitentiewoningen en het lokaal dienstencentrum in de schaduw van het van der Nootpark.
Na een geslaagde “solidariteitst” pannenkoekenbak met meer dan 250 deelnemers bleek dit
opnieuw op de voorbije editie van “Strombeek feest”. Erik De Wit van het actiecomité “red
Ter Borre”: “In Strombeek is er amper amper iemand te vinden die enig begrip heeft voor de
wereldvreemde beslissing van het gemeentebestuur tot sluiting van de assistentiewoningen
en de verhuis van de activiteiten van het lokaal dienstencentrum naar het cultuurcentrum.
Gedurende het feest in het park steunden honderden aanwezigen de actievoerders die
samen met een flyer een weliswaar zoete “zure appel” uitdeelden. Dit als symbool voor de
streek die het gemeentebestuur de Strombekenaars lapte door in november ‘25 zonder enig
voorafgaand overleg te beslissen Ter Borre op te doeken.”
De actievoerders laten het daar niet bij. Bij het gemeentebestuur werd een verzoekschrift
met de vraag om spreekrecht ingediend om de eisen van het comité ook op de
gemeenetraad luid te laten klinken. Marie-Jeanne Verbelen, vroegere bewoonster van één
der assistentiewoningen van Ter Borre, en Daniël De Hertog, bezoeker en gebruiker van het
dienstencentrum Ter Borre, krijgen op basis van het verzoekschrift op de gemeenteraad van
donderdag 25 juni 2026 spreekrecht om nog maar eens te pleiten voor het behoud van het
complex Ter Borre.
Marie-Jeanne: “We vragen expliciet om de assistentiewoningen niet te sluiten op 31
december 2027”. Daniël De Hertogh: even belangrijk is het behoud van de dienstverlening van het lokaal
dienstencentrum op de site in de schaduw van het Van der Nootpark.
De gemeente Grimbergen die ‘geborgenheid’ en verbinding in haar schild voert, kan niet
zomaar – omwille van financiële redenen – het kloppende hart van Strombeek-Bever
wegnemen. Een gemeente bekommerd om het welzijn van haar inwoners moet een waardig
seniorenbeleid voeren. Het kan niet dat senioren die heel hun leven in Strombeek-Bever
woonden en belastingen betaalden, verplicht worden elders – wellicht aan een veel slechtere
prijs/kwaliteitsverhouding – te gaan wonen. Dat ouderlingen uit hun eigen vertrouwde
omgeving worden weggehaald, is ondenkbaar in onze huidige samenleving. De huidige
bewoners verdienen beter. In het verlengde van de verplichte verhuizing van onze
ouderlingen worden de activiteiten van het lokaal dienstencentrum stopgezet. Bepaalde
mandatarissen beseffen niet hoe belangrijk het lokaal dienstencentrum is. Het is de warme
ontmoetingsplek bij uitstek voor alle Strombekenaren en vooral voor onze senioren.
Dagelijks genieten tientallen – vooral Strombeekse – senioren en allerhande verenigingen van de hartelijke gastvrijheid van het centrum. Dit kleinood wegnemen zal de Vlaamse
gemeenschap in Strombeek-Bever volledig ontwrichten.
Daniël de hertogh, Marie-Jeanne Verbelen en Erik De Wit van het actieocmité “red Ter Borre”